rendező Rúnar Rúnarsson
író Rúnar Rúnarsson
szereplők Arna Magnea Danks, Arnoddur Magnus Danks, Atli Oskar Fjalarsson, Eva Sigurdardottir, Ingvar Eggert Sigurðsson, Ingvar Sigurdsson, Nanna Kristín Magnúsdóttir, Pálmi Gestsson, Rade Serbedzija
operatőr Sophia Olsson
zene Kjartan Sveinsson
Bemutató2016. 04. 21.
Korhatár besorolásIV. kategória (16)
A Madárkák főhőse a 16 éves Ari, akinek egyik napról a másikra felborul az élete. Az angyalhangú kóristafiúval anyja közli, hogy Reykjavikból egy isten háta mögötti halászfaluba kell költöznie apjához, akit évek óta nem látott. Ott nem csak a papa alkoholproblémájával kell szembenéznie, hanem azzal is, hogy mennyire megváltoztak gyerekkori barátai. Az egyre reménytelenebb helyzetben Arinak ki kell állnia magáért és komoly döntéseket kell hoznia, hiszen nincs más választása, előbb-utóbb fel kell nőnie.
Az izlandi mozi új ígérete, Rúnar Rúnarsson második nagyjátékfilmje az ártatlanság gyermeki állapotából a felnőtté válásig ívelő utazás, mely a kamaszkorról és a szeretetről szól egy tönkrement apa-fiú kapcsolat tükrében. Helyszíne egy apró, mindentől távol eső izlandi halászfalu, ahol az évnek ebben az időszakában soha nem megy le a nap. Ezen a mágikus és vad szépségű helyszínen, az állandó világosságban játszódik a változás örök érvényű, mégis egyedülálló története.
A rendező rövidfilmjeivel már tengernyi fesztiválszereplést tudhatott maga mögött, amikor 2011-ben Cannes-ban bemutatták Tűzhányó című debütáló játékfilmjét egy nyugdíjba vonult, házsártos halászemberről. Második filmje, a Madárkák legfontosabb erényének az izlandi építészeti sajátosságok és tájak izgalmas bemutatását tartották a kritikák, az éjszakákat a helyi- és időszaki adottságoknak megfelelően nélkülöző dráma képi világát dícsérve. A film zenéjét a Sigur Rós korábbi tagja, Kjartan Sveinsson szerezte, a vágója többek között a Lavina és Lars von Trier Nimfomániás dolgozott a Madárkákat megelőzően. A filmet torontói premierjét követően San Sebastianban a legjobb filmnek járó Arany Kagylóval jutalmazták, elnyerte az Ezüst Hugo-díjat, de a legjobb film díját kapta Varsóban, Sao Pauloban és Thessalonikiben is.
nem túl nehezen emészthető, mindenki számára működő, de mégis tartalmas mozi, amely képes lehet újat mondani
A rendező a film hátteréről
Rúnar Rúnarsson debütáló játékfilmjét, a Tűzhányót, melyet beválogattak a 2011-es Cannes-i Filmfesztivál Rendezők Kéthete programjába, egy olyan coming-of-age történetként írják le, melyben egy idősödő halászember kap esélyt az új életre. Második játékfilmje, a Madárkák egy tizenévesekről szóló felnövekvés történet: egy 16 éves fiút, aki addig édesanyjával élt Reykjavíkban, hirtelen visszaküldenek az édesapjához a világvégi Westfjords vidékre.
„Ez meghatározó időszak az életünkben és ilyenkor rengeteg ellentmondással találkozunk. Még ott az ártatlanság is, de egyre inkább megismerjük a valós életet. – mondja a rendező-forgatókönyvíró. Az átmeneti időszakok mindig drámaiak, hiszen a tét óriási.”
A Madárkákat 2014 nyarán 32 napig forgatták eredeti izlandi helyszíneken: Westfjords, Flateyri, Isafjordur. Fantasztikusan gyönyörő vidék, a maga nehézségeivel. „A települések többsége meglehetősen ütött-kopott, elhanyagolt. A gazdasági fellendülés évei itt nem hagytak nyomot – meséli Rúnarsson a helyi halászfalvakról. A vidék már jó ideje a túlélésért küzd, mert a halászat éppen lejtmenetben van.”
Rúnarsson nagy alapossággal készült a filmre. Több hetet töltött a forgatási helyszíneken, hogy minél pontosabb forgatókönyvet készíthessen.
„Számomra létszükséglet, hogy a forgatáson legyen egy pontos tervem, így jobban lehet improvizálni és megoldani a felmerülő problémákat. Tényleg azt gondolom, hogy minél jobban felkészülsz, annál inkább képes leszel arra, hogy egy véletlenül létrejövő gyönyörő beállítást észrevegyél.”
A westfjods-i forgatásnak megvoltak a kihívásai és az előnyei egyaránt. „Annyira fent voltunk északon, távol mindentől, hogy ennek megvolt az ára. A helyiek nagyon segítőkészek, kedvesek voltak. Ha szükségünk volt egy vasalóra, csak átmentünk a szomszédba és kaptunk kölcsön. Ha a halfeldolgozó üzem például túl hangos volt a forgatás alatt, akkor miattunk kikapcsolták az áramot. Mindenki ott segített, ahol tudott. Az élelmiszereket is helyben szereztük be, így sok frissen fogott halat is ehettünk.” Mint általában a filmjeinél, Rúnarssonnak ezúttal is volt személyes kapcsolódása a történethez.
„A vadászjelenetekhez az inspirációt a gyerekkoromból merítettem. Nagyon fontos nekem, hogy érzelmileg is érintett legyek abban a történetben, amit megpróbálok bemutatni.”
A rendező a film hátteréről
Rúnar Rúnarsson debütáló játékfilmjét, a Tűzhányót, melyet beválogattak a 2011-es Cannes-i Filmfesztivál Rendezők Kéthete programjába, egy olyan coming-of-age történetként írják le, melyben egy idősödő halászember kap esélyt az új életre. Második játékfilmje, a Madárkák egy tizenévesekről szóló felnövekvés történet: egy 16 éves fiút, aki addig édesanyjával élt Reykjavíkban, hirtelen visszaküldenek az édesapjához a világvégi Westfjords vidékre.
„Ez meghatározó időszak az életünkben és ilyenkor rengeteg ellentmondással találkozunk. Még ott az ártatlanság is, de egyre inkább megismerjük a valós életet. – mondja a rendező-forgatókönyvíró. Az átmeneti időszakok mindig drámaiak, hiszen a tét óriási.”
A Madárkákat 2014 nyarán 32 napig forgatták eredeti izlandi helyszíneken: Westfjords, Flateyri, Isafjordur. Fantasztikusan gyönyörő vidék, a maga nehézségeivel. „A települések többsége meglehetősen ütött-kopott, elhanyagolt. A gazdasági fellendülés évei itt nem hagytak nyomot – meséli Rúnarsson a helyi halászfalvakról. A vidék már jó ideje a túlélésért küzd, mert a halászat éppen lejtmenetben van.”
Rúnarsson nagy alapossággal készült a filmre. Több hetet töltött a forgatási helyszíneken, hogy minél pontosabb forgatókönyvet készíthessen.
„Számomra létszükséglet, hogy a forgatáson legyen egy pontos tervem, így jobban lehet improvizálni és megoldani a felmerülő problémákat. Tényleg azt gondolom, hogy minél jobban felkészülsz, annál inkább képes leszel arra, hogy egy véletlenül létrejövő gyönyörő beállítást észrevegyél.”
A westfjods-i forgatásnak megvoltak a kihívásai és az előnyei egyaránt. „Annyira fent voltunk északon, távol mindentől, hogy ennek megvolt az ára. A helyiek nagyon segítőkészek, kedvesek voltak. Ha szükségünk volt egy vasalóra, csak átmentünk a szomszédba és kaptunk kölcsön. Ha a halfeldolgozó üzem például túl hangos volt a forgatás alatt, akkor miattunk kikapcsolták az áramot. Mindenki ott segített, ahol tudott. Az élelmiszereket is helyben szereztük be, így sok frissen fogott halat is ehettünk.” Mint általában a filmjeinél, Rúnarssonnak ezúttal is volt személyes kapcsolódása a történethez.
„A vadászjelenetekhez az inspirációt a gyerekkoromból merítettem. Nagyon fontos nekem, hogy érzelmileg is érintett legyek abban a történetben, amit megpróbálok bemutatni.”
A rendező, Rúnar Rúnarsson
Rúnar Rúnarsson 1977-ben született Reykjavíkban. Első játékfilmjével, a Tűzhányó már Cannes-ban szerepelt a Rendezők Kéthete programjában, valamint Arany Kamera-díjra is jelölték. A Tűzhányó számos fesztiválon szerepelt sikerrel, összesen tizenhét díjat gyűjtött be.
„A határhelyzetben lévő emberek érdekelnek. Azok a kérdések, melyekkel szembesülnek és a választásaik, a döntések, amiket meg kell hozniuk.
Ha filmet forgatok, mindig teljesen beleadom magam. Olyasmiről próbálok írni, amit személyesen is ismerek. Egy-egy történet alapját az adja, hogy a saját tapasztalataimat összekapcsolom másokéval, azzal, amit hallottam. A valóság a kulcs, ehhez keverem a fikciót, így még azok sem ismerik fel magukat a történetben, akik érintettek.
Számomra az élet különböző fázisai mind fontosak. Az életben nincs olyan, hogy boldog vagy szomorú vég, csak idő kérdése és a helyzetek változnak. Ezért szerintem nem lehet a nézőt egy film végén túlságosan nagy derőben vagy túl nagy szomorúságban hagyni. A valóság a kettő között van: és így marad még remény is.”
Rúnarsson az egyik legtöbbet díjazott rövidfilmes rendező: száznál is több nemzetközi díjat kapott Crossroads Trilogy címő alkotásáért. 2004-ben The Last Farm című rövidfilmjéért Oscar-díjra jelölték, 2 Birds című rövidfilmjéért pedig elnyerte a cannes-i Arany Pálmát és az Európai Filmdíjat.
A rendező, Rúnar Rúnarsson
Rúnar Rúnarsson 1977-ben született Reykjavíkban. Első játékfilmjével, a Tűzhányó már Cannes-ban szerepelt a Rendezők Kéthete programjában, valamint Arany Kamera-díjra is jelölték. A Tűzhányó számos fesztiválon szerepelt sikerrel, összesen tizenhét díjat gyűjtött be.
„A határhelyzetben lévő emberek érdekelnek. Azok a kérdések, melyekkel szembesülnek és a választásaik, a döntések, amiket meg kell hozniuk.
Ha filmet forgatok, mindig teljesen beleadom magam. Olyasmiről próbálok írni, amit személyesen is ismerek. Egy-egy történet alapját az adja, hogy a saját tapasztalataimat összekapcsolom másokéval, azzal, amit hallottam. A valóság a kulcs, ehhez keverem a fikciót, így még azok sem ismerik fel magukat a történetben, akik érintettek.
Számomra az élet különböző fázisai mind fontosak. Az életben nincs olyan, hogy boldog vagy szomorú vég, csak idő kérdése és a helyzetek változnak. Ezért szerintem nem lehet a nézőt egy film végén túlságosan nagy derőben vagy túl nagy szomorúságban hagyni. A valóság a kettő között van: és így marad még remény is.”
Rúnarsson az egyik legtöbbet díjazott rövidfilmes rendező: száznál is több nemzetközi díjat kapott Crossroads Trilogy címő alkotásáért. 2004-ben The Last Farm című rövidfilmjéért Oscar-díjra jelölték, 2 Birds című rövidfilmjéért pedig elnyerte a cannes-i Arany Pálmát és az Európai Filmdíjat.
San Sebastian Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Arany Kagyló
Scope100, Magyarország (2016) - Legjobb Film
Scope100, Norvégia (2016) - Legjobb Film
Chicago Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Ezüst Hugo - Új Rendezők Versenye
Thessaloniki Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Legjobb Művészeti Teljesítmény
Göteborg Filmfesztibvál (2015) - FIPRESCI-díj
Febiofest - 23. Prágai Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Nagydíj
São Paulo Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Legjobb forgatókönyv
São Paulo Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Legjobb játékfilm
Varsói Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Legjobb játékfilm
- Madárkák (Smoking Barrels)
- Titanic Filmfesztivál 2016 (ekultura.hu)
- Coming of age rémdráma (Filmtett)
- Farkastörvények – Madárkák (Filmtekercs)
- Madárkák kritika (Movieaddicts)
- Ufó a vikingek közt - Madárkák (Vasárnapi hírek)
- Fészekhagyók északon (KULTer.hu)
- Madárkák (Vox)
- Bocs, nem tudtam, hogy pisilsz (Index)
- Totál nyomor az izlandi kamaszkor (Origo filmklub)
- Kamaszkorunk legizlandibb nyara (Dívány)
- Az erőszakolók gyakran azzal védekeznek, hogy a nő nedves volt (Origo filmklub)
Fesztiválszereplések
San Sebastian Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Arany Kagyló
Scope100, Magyarország (2016) - Legjobb Film
Scope100, Norvégia (2016) - Legjobb Film
Chicago Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Ezüst Hugo - Új Rendezők Versenye
Thessaloniki Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Legjobb Művészeti Teljesítmény
Göteborg Filmfesztibvál (2015) - FIPRESCI-díj
Febiofest - 23. Prágai Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Nagydíj
São Paulo Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Legjobb forgatókönyv
São Paulo Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Legjobb játékfilm
Varsói Nemzetközi Filmfesztivál (2015) - Legjobb játékfilm
A filmről írták
- Madárkák (Smoking Barrels)
- Titanic Filmfesztivál 2016 (ekultura.hu)
- Coming of age rémdráma (Filmtett)
- Farkastörvények – Madárkák (Filmtekercs)
- Madárkák kritika (Movieaddicts)
- Ufó a vikingek közt - Madárkák (Vasárnapi hírek)
- Fészekhagyók északon (KULTer.hu)
- Madárkák (Vox)
- Bocs, nem tudtam, hogy pisilsz (Index)
- Totál nyomor az izlandi kamaszkor (Origo filmklub)
- Kamaszkorunk legizlandibb nyara (Dívány)
- Az erőszakolók gyakran azzal védekeznek, hogy a nő nedves volt (Origo filmklub)